Jsme zpátky v kanceláři a jak firmu znova nastartovat?

29. 05. 2020Petr HložánekOdborný článek

Situace kolem nové situace na trhu se uklidňuje a řada firem se pomalu začíná vracet k normálu. Rád bych nabídl pár pohledů na to, jak situaci využít ve prospěch firmy a její budoucnosti. V řadě článků, které jsme v minulých týdnech publikovali, najdete jedno společné: nová situace spíše než způsobila, tak odhalila některé principy, které ve firmě fungovaly již dříve. Najednou jsou zřetelnější, začaly se projevovat, jsou více vidět. Někteří pracovníci podávají vyšší výkon než dříve, jiní nižší, některé více zasáhla nová situace a jsou „rozhození“, jiní se přizpůsobili, od některých slyšíte jen stížnosti a co vše nejde, jiní přináší řešení, některé nové procesy a pravidla. 

Vzpomenete-li si na to, jak funguje náš mozek (třeba zde - "Proč se někdy chováme jak vylekané stádo?"), je jasné, že prvním krokem je, „zastavit se“. Nenaskočit na operativní řešení aktuální situace, nezačít ihned bourat či stavět, vyhazovat, rušit, zavádět. Je nezbytné zrevidovat nebo vytvořit dlouhodobé, alespoň roční zadání. Tento krok je v současné hektické situaci jeden z nejvíce přehlížených, bohužel však jeden z těch nejpodstatnějších. 

Když nevíte, kam plujete, těžko se loď řídí. Dostanete-li se do bouře na moři, musíte se tak trochu vykašlat na kurz a musíte loď držet proti vlnám. Když se vítr uklidní, je čas zjistit, kde jsem, a nastavit nový kurz k cíli. Bez kurzu, stejně jako se starým kurzem, nevíte, kde skončíte. Rozumím tomu, že tlak projevující se tvrzením „nemám čas“, nejlépe v kombinaci se záporným cash-flow a vidinou otevřených provozoven, je mocný. Pokud se však necháte vláčet okolím, těžko budete své i firemní fungování řídit. 

Co nabízím? Sedněte si někdy v klidu a položte si otázky, které vám pomohou vyjasnit si, kam to vlastně plujete. Například? „Proč firmu mám a co mi má přinášet?“ - jsem-li majitel, „Proč chci být na dané pozici ve firmě?“ - jsem-li zaměstnanec, „Jak chci, aby firma za rok fungovala?“ – a nejen po stránce finanční (i když také), „Podle čeho poznám, že se tak opravdu děje?“, „Jak se chci ve firmě cítit já, jak chci, aby se cítili zaměstnanci?“, „Jak bude vypadat má role ve firmě, abych řekl, že je to super?“, „Co od nás zákazníci budou kupovat, resp. co jim budeme prodávat?“ – doporučuji přemýšlet ne o produktech/službách, ale o tom co jim v životě zařizujete či usnadňujete... 

Tak se krok po kroku, sami nebo v malé skupině vrcholového vedení, doberete obecného popisu, co budujete. Ano, jde vlastně o precizně popsanou „vizi“ firmy. K ní pak doplníte ještě principy/hodnoty, na jakých chcete fungovat, a které budou definovat interní morálku firmy - firemní kulturu. A máte hotovo. Toto je jakási „mantra“, která vám bude ve všech dalších krocích říkat: ano tento krok, proces, princip, toto chování vede k  cíli a chceme jej proto realizovat/ponechat/vytvořit. Nebo také ne, nevede, a chceme jej zrušit, eliminovat, upravit. Jste-li v roli zaměstnance, je to podobné. Vytvořte si svou vlastní vizi „co chcete“ a „jaké principy, hodnoty jsou pro vás důležité“. Věřte, že rozhodování pro Vás pak bud mnohem příjemnější a hlavně efektivnější.

Víte kam a můžete vyrazit na cestu. Ano, nejprve je potřeba ji najít. Inspirací „jak na to“ může být například povídání mého kolegy Martina Chocholy (Návrat firmy do normálního fungování). Možností je mnoho a je dobré se jen dohodnout, kterou cestu vyzkoušíte. Vybrat a testovat - krize v mnohém napověděla, co je více funkční než jiné.

Posledním krokem není nic jiného než opětovné „zastavení se“ - „Jak naše/má cesta funguje?“, „Jdeme stále k cíli?“ a revidování – „Co to zkusit jinak?“, „Co posílit?“, „Co zrušit/omezit?“. Cesta k definovanému/vysněnému cíli je o neustálé změně, o vědomém a cíleném zastavování se a revidování. Hodně štěstí „On the road“.



Zboží bylo přidáno do košíku

Aktuální akce Extimy