7 otázek pro Simonu Parmovou – ON-LINE KOUČOVÁNÍ

15. 04. 2020Simona ParmováRozhovor

Simona Parmová - generální ředitelka společnosti EXTIMA CZ. Poradce pro business a management, kouč, supervizor.


  1. Simono, máš normálně dvě desítky koučování měsíčně. Jaké to pro tebe bylo, ze dne na den přejít ze "staromódního" face-2-face stylu do koučování on-line?

    Na začátku bylo těžké přesvědčit hlavně zákazníky, že tento způsob práce je vlastně v pohodě. Hned od druhého dne jsem byla k dispozici ve virtuální místnosti a veškeré koučování probíhá tam. Pravda, občas se vyskytne nějaký technický zádrhel. Zákazník mě vidí, ale neslyší, spadne internet, vybité přístroje… No, aspoň je to dobrodružné a kreativní.

     
  2. V čem jsou pro tebe v obou způsobech koučování největší rozdíly? Třeba z pohledu náročnosti, efektivity, omezení…

    V Extimě si ze mě dělají srandu, protože mě on-line koučování úplně pohltilo a nadchlo. Spousta výhod a jen pár nevýhod. Hlavní výhodou je bezesporu větší bezpečí zákazníka. Je ve svém prostředí, tedy v klidu a v pohodě, vnímám ho jako mnohem jistějšího a vlastně i energičtějšího. Práce je proto rychlejší, méně "upovídaná", více konkrétní. Jistý odstup, jak zákazníka, tak mě, umožňuje hlubší zamyšlení a velký nadhled. 

    Nevýhodu spatřuji v  ne zcela spolehlivé technice, větší náročnosti na koncentraci a na zajištění podmínek pro klid. Občas někdo vyruší, občas děti za dveřmi poslouchají, co to ta máma/táta řeší. Občas od kolegů koučů slyším postesk, že je náročné se na partnera napojit, a určitá absence kontextových projevů. Ano, některé kontexty jsou pryč (vidět celého partnera a z neverbální komunikace interpretovat…), na druhou stranu některé kontexty přibyly (jakým způsobem "odhání" kolegy nebo děti, domácí nebo pracovní prostor partnera také ledacos napoví…). Takže za mě rozdíly jistě jsou, přesto on-line koučování doporučuji nejen v těchto chvílích, ale i jako standardní nástroj nás koučů, poradců, terapeutů.


  3. Co na on-line koučování říkají tvoji partneři, kteří jsou zvyklí za tebou jezdit a být s tebou fyzicky?

    Tak to nevím. Berou to jako fakt. Někteří říkají, že už se těší na osobní setkání. Pracujeme intenzivně, pracujeme efektivně, výstupy společně zajišťujeme, zadání plníme. Je to samozřejmě náročné, zvláště když tímto způsobem zákazníci pracují celý den (a to ještě v této dynamické době). 


  4. Ukončil nebo přerušil někdo koučování s tebou, protože mu on-line varianta vůbec nevyhovuje?

    Samozřejmě, že několik zákazníků spolupráci přerušilo. Neví, kam dřív skočit, a nějaké koučování je na posledním místě jejich dlouhého seznamu. Je to ale otázka spíše pro nás kouče a odborné organizace – koučování je na trhu vnímáno jako součást rozvoje a vzdělávání a na to teď opravdu není čas ani prostor. Přitom kdy jindy využít kouče než v krizi, když jsem na tom nejhůř, když se mi všechno sype pod rukama, když nevím, kudy kam. Salónní koučování v této době jistě prostor nemá. Koučování jako nástroj řešení do krize patří stejně tak, jako psychoterapie do krize osobní, vztahové či rodinné. 


  5. Poděl se o pár tipů a triků, na které sis v rámci práce v on-line koučování přišla…

    Nevím, jestli já jsem ta, která už je v tomto způsobu práce vyladěná, ale tak spíš drobnosti…

    První tip: Fakt nepodcenit přípravu (technika, připojení sítě, naladění se na intenzivní práci, po koučování si dát oraz a chvíli si odpočinout). Koučování on-line není sranda a příprava je mnohem delší než normálně. Jak pro kouče, tak pro partnera.

    Druhý tip: Mluví jenom jeden. V on-line prostoru se prostě nedá skákat do řeči, nebo rychle přerušovat partnera. Musím ho intenzivně poslouchat, abych mu porozuměla, aby mi něco neuteklo a zároveň někam ukládat svoje myšlenky. Normálně to zvládám v pohodě dohromady. Tady mi to fakt nejde a musím si v průběhu dělat hodně poznámek.

    Třetí tip: Větší důraz. Oni nám ho ty přístroje nějak žerou… Tu energii, kterou do toho dáváme. Jinými slovy, tak jako herec na divadle musí dát mnohem víc energie do svého výkonu, tak i jako kouč musím posílat do počítače mnohem více energie, aby k partnerovi vůbec něco doteklo.


  6. Pro jaké typy partnerů se podle tebe hodí klasické face-2-face koučování, a pro koho je lepší on-line varianta? A pro jaká zadání? Jde to nějak rozdělit?

    Neumím odpovědět. Pokud partnerovi kouč lidsky sedne, tak bude spolupráce nejspíš úspěšná, nezávisle na tom, jaký způsob práce zvolí. Myslím, že více rozhoduje vztah partnera ke kouči, odbornost a schopnosti kouče, chuť a motivace partnera než to, zda jsou spolu v jedné místnosti, nebo se vidí na monitoru.

     
  7. Máš za sebou měsíc a kus zkušeností práce v on-line koučování. Až se situace uvolní, vrátíš se zase zpátky ke starému způsobu, nebo on-line varianta zůstane možností, jak s tebou pracovat?

    Digitalizace je v dnešní době nutností. Nás profesionály tato doba nezadržitelně vede k práci v on-line prostoru a k využívání výdobytků moderních technologií k ještě lepší pomoci našim zákazníkům. Už se nemůžeme tvářit, že jinak (než po staru) to nejde. Ano, už se těším, až se ve dveřích mé pracovny objeví znovu zákazníci. Přesto se on-line koučování od 16. března 2020 stalo mojí nedílnou součástí, tedy i nástrojem pro mé zákazníky.


Zboží bylo přidáno do košíku

Nový online program - "Moderní vedení a řízení"